Memories of Harav Shmryahu Shulman zt’l About Rav Ahron Kotler Zt”l

Memories of Harav Shmryahu Shulman zt’l About Rav Ahron Kotler Zt”l

Memories of Harav Shmryahu Shulman zt’l About Rav Ahron Kotler Zt”l

By Avrohom Willner

In honor of the Sheloshim of Harav Shmryahu Shulman zt’l formerly Rav in Jersey City and Norwich Ct. and later of Queens NY. R’ Shulman was the author of numerous Seforim and was the last remaining member of the Agudas Harabanim. Presented here are memories of his great Rebbe, Rav Ahron Kotler Zt”l, as one of the first students to learn in Beis Medrash Govoha in Lakewood as well as member of the Agudas Harabanim alongside Rav Ahron, Rav Shulman was privileged to a close relationship with him.

Previous posts on the blog about R’ Shulman can be found here and here.

זכרונות ופנינים ודברי תורה ששמעתי ממור רבי שמרישולמאן זצל אודות רבו הגדול הגאון רבי אהרן קוטלר זצל

מאת: אברהם וילנר

מו”ר הכיר היטב רבי אהרן קוטלר זצ”ל, פעם ראשון ששמע שיעור ממנו היה בשנת תש”ב שהגיע לנר ישראל. ובשנת תש”ג למד מו”ר אצל רבי אהרן לזמן קיץ ושוב חזר בשנת תש”ז לתקופה קצרה ללמוד אצלו. ועמד בקשר איתו עד פטירתוi. היה מבקר אצלו בבית וגם כשרבי אהרן היה בקווינס מו”ר היה נפגש איתו, מו”ר שרת כחבר האגודת הרבנים הרבנים באותו זמן שרבי אהרן שרת כחברii. לכן אמרתי להעלות בכתב קצת ממה ששמעתי ממו”ר מרבו הגדול רבי אהרן זצ”ל וכן עובדות עליו לתועלת שוחרי תורת הגאון רבי אהרן זצ”ל.

סיפורים ששמע מור מפי רבי אהרן קוטלר זצל

א] רבי אהרן היה רגיל לספר סיפורים בסעודת שבת, ובתחלה אקדים שרבי אהרן היה דייקן גדול בסיפורים והזכיר כל פרט ובפרטי פרטים בדייקנות יתירה, ואמר לי מו”ר דוגמא אחת, שהוא זוכר איך רבי אהרן סיפר כשהמלבי”ם עבר בתחנה רכבת סמוך לאזורו של הבית הלוי, הבית הלוי יצא בבגדי שבת לקבל את פניו, רבי אהרן פירט בדיוק מאין נסע המלבי”ם ולאן הוא נוסע ובדיוק באיזה תחנות עברו וכו’.

ב] סיפר, שבגזרות ת”ח ות”ט ברח הש”ך והגיע לפראג לפני חג הסוכות, ובכל העיר לא היה אלא אתרוג אחד שהיה שאלה על כשרותו, והראו האתרוג להמרא דאתרא רבי שמעון, שפסק שכשר בדיעבד אבל אין לברך עליו. וכשהראו האתרוג להש”ך פסק שהוא כשר וגם אפשר לברך עליו. והנה ביום טוב, הראשון שנטל האתרוג רצה לברך עליו, ומיד לפני שבירך נפל האתרוג מידו ונפסל (מו”ר אמר שהוא זוכר בדיוק האיך רבי אהרן חייך כשסיפר הפרט הזה שנפל מידיו ואמר וז”ל אז כבר לא היה שום שאלה של ברכה על האתרוג). לפני פטירת הש”ך ביקש הש”ך מבנו שילך לבקש מחילה מאותו רב בפראג, ונימק טעמו לא שהוא חושב שהרב צדק בפסקו, עדיין אני חולק עליו אבל לא היה לי לפסק אצלו בעיר שהוא המרא דאתרא.

ג] רבי אהרן פעם דיבר באורך על הרעיון של נשיאת כפים בכל יום בחו”ל לאשכנזים, ואמר שהגאון מווילנא רצה לתקן אותו אבל הבין מאיזה סימן מן השמים שאין מסכימים לתקנתו. דור הבא ביקש רבי חיים מוואלאזין לתקן נ”כ בכל יום, והסכים ביום אחד שביום המחרת יצוה לישא כפים. ובאותו לילה נשרף חצי העיר ובה”כ שבעיר, והבין שבשמים אין מסכימים להתקנה החדשה, וחדל מרעינוiii. והמשיך רבי אהרן ואמר כשרבי ישראל סלאנטר סיפר הדברים הוסיף ואמר שאם זה היה הוא שרצה לתקן נ”כ כל יום לא היה עוזב רעיונו עקב מה שקרה, משום שהתורה לאו בשמים היא. ורבי אהרן חייך ואמר שהצדק עם הגאון מווילנא ורבי חיים, שהם הבינו שזה לא רק סימן מן השמים שלא מסכימים איתם, רק הם הבינו שבשמים בשום אופן לא יתן שזה יכול לקרות לכן צודקים הם שעזבו רעיונם.

ד] אמר לי מו”ר שרבי אהרן מאד אהב ה”חריפים” והזכיר רבי משולם אגרא ורבי יהושע ליב דיסקין ואמר שהם היו “זיינע מענטשאן” (האנשים שלו) ואמר מו”ר שרבי אהרן סיפר לו, שבפורים אחד כשרבי חיים מבריסק בדיחה דעתיה, אמר לתלמידיו להקשות לו קושיות שונות מראשונים ואחרונים בעילם שם והוא יגיד להם מי מקשה הקושיא, ואמר לא שהוא יודע כל קושיא מכל ראשון ואחרון אלא מסגנון הקושיא ודרך הלימוד שלהם אפשר לדעת מי המקשה, והקשו לו כמה קושיות וענה התשובה הנכונה, ושוב שאל עוד קושיא וענה הרשב”א מקשה קושיא הזאת ואמרו לו שלא נכון אין זו קושית הרשב”א אלא קושית המהרי”ל דיסקין והגיב הגר”ח “נו נישט ווייט” (לא רחוק) ואמר רבי אהרן רואים עד כמה הגר”ח אחז מרבי יהושע ליב שאמר עליו, לא רחוק מהרשב”א.

רבי אהרן פעם תיאר סדר לימודו של המהרי”ל דיסקין ובתוך דבריו אמר שהיה לו סדר קבוע ללמוד שלשים דף מסדר מועד כל יום וגם שלשים דף מסדרי נשים נזיקין וקדשים. ובזרעים וטהרות היה לו קצב אחר וגם סדר קבוע בירושלמי ובמדרשים וכל ל’ יום עשה סיום על כל התורה כולהiv.

ה] רבי אהרן אמר שהגר”ח מבריסק ערך את רבי מאיר שמחה מדווינסק בעמ”ס אור שמח כהגדול הדור, וזהו כשנפטר רבה של לאדז’ היו אלו שרצו שבנו של הרב ימלא מקומו כרב העיר ואחרים טענו שאין בנו ברמה הנדרשת להיות רב של לאדז, ושאלו את הגר”ח מה לעשות. וענה להם שמן הראוי שעיר גדולה כלאדז יכהן גדול הדור כרבה, אבל מסתמא רב מאיר שמחה לא יעזוב עירו דווינסק לבא ללאדז’. ולכן אמר הגר”ח שאם בין כך לא יהיה לכם הגדול הדור אז אפשר כבר ליקח בנו של הרב הקודם להיות הרב. ע”כ המעשה. ומדבריו למדנו את מי אחז הגר”ח גדול הדור. (מו”ר שמע כל הנ”ל מפיו של רבי אהרן)

ענינים שונים ודת

ו] פעם החליטו אנשי ממשלת ארצות הברית, שאופן שחיטת הבהמות הוי צער בעלי חיים ורצו לתקן חוק שישחוט רק כשאוחזין הבהמה באיזה צורה מסויימת שלדעתם פחות צער להבהמה, ושלחו מכתב אז להאגודת הרבנים על רעיונם החדש ורצו לדעת מה דעתם בזה ואם הם מסכימים לשחוט רק בצורה הזאת, ואחד מראשי האגודה מיד שלח מכתב בחזרה שהם מקבלים הצעתם. מו”ר היה נוכח בועידת האגודת הרבנים אחרי שאירע הסיפור הנ”ל, ואמר לי שהוא זוכר בדיוק האיך רבי אהרן היה ממש ברוגז על אותו רב שהסכים להצעתם, ועיקר טענתו היה אפילו אם אין שאלה הלכתית, אבל לשנות צורת השחיטה הנהוג עד עתה דורש הסכמת כל הרבנים ולא היה לו להחליט לבד, ורבי אהרן תוך דבריו אמר לאותו רב וז”ל אפילו רבי חיים עוזר לא היה עושה דבר כזה לבד מבלי לשאול הרבנים האחרים.

ז] מו”ר היה נוכח בפעם הראשון שהגיע רבי אהרן לקווינס, למגבית לטובת הישיבה שהיתה בבית ר’ אלכסנדר שטיינברג (אביו של יבל”ח הרב פרץ שליט”א) ונשא שם דרשה על פרשת השבוע פרשת קרח ותמצית דבריו הוא- מצינו שאחרי המחלוקת של קרח ועדתו, התורה מדברת על הכ”ד מתנות כהונה וצ”ב הקשר שבניהם (ורש”י פרק יח פסוק ח, כבר עמד בזה ע”ש) ורבי אהרן אמר דרך דרוש,שטענת קרח היתה שגם הוא רוצה חלק במצות הנשגבות של כהונה ולמה רק לכהנים יהיה להם הזכות הזאת, ולזה באה התורה לתת תשובה תגובה ותיקון לקרח, שאפשר גם לכולם לזכות במצוות אלו ע”י נתינת מתנות כהונה להם, לכם יש גם חלק איתם עם הנתינהv.

ח] מו”ר אמר ששמע מרבי אהרן שהא שתנן במסכת סוכה פרק ב משנה ט גבי גשמים בחג משלו משל למה הדבר דומה לעבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו, אינו אלא בא”י אבל בחו”ל אם יורד גשם בחג אין בזה שום סימן רע וכו’vi

אודות רבי אהרן זצל

ט] מו”ר אמר שבשנות המלחמה היה רבי אהרן מגיע לישיבה יום חמישי בערב מנוי יורק מותש לגמרי מכל עבודתו במשך השבוע עבור ועד הצלה וכו’ ועם כל זה, חמש דקות אחר שהגיע רבי אהרן לישיבה כבר היה יושב עם כוס תה ולומד. ולמרות שצרות רבות הכלל והפרט היו יודעים לו, וכמה צרות ודאגות סחב על כתפיו, אמר מו”ר, שהתחיל ללמוד היה נראה כאיש אחר לגמרי, מלא שמחה, השמחת התורה היתה ניכרת על פניו וכשמסר שיעור היה נראה שהוא בעולם אחר לגמריvii.

י] לרבי אהרן היה לו כח מיוחד והוא “כח הנצחון” שהיה מוכיח שחידושיו נכונים, ותמיד הביא ראיות ועוד ראיות לבסס דבריו, ואמר לי מו”ר שהרב רודערמאן היה הראשון שאמר לו כך, (ושוב ראה את זה בעצמו כשלמד אצלו) וזה כתיאר הרב רודערמאן למו”ר ביקורו של רבי אהרן בביתו עוד קודם המלחמה שבא לאסוף כסף עבור ישבתו בקלעצק, ואמר שמהבוקר עד הערב רבי אהרן היה טרוד באסיפת כספים, ולפעמים לא היה חוזר לביתו של רב רודערמאן עד עשר בלילה, ומיד כשחזר היה מרצה חידושיו אליו, ורב רודערמאן אמר למו”ר שאם היה רבי אהרן מרגיש לא משוכנע שהוא באמת הסכים לדבריו היה תמיד אומר יש לי עוד ראיה ועוד ראיה וכו’ עד שהוא ראה שבאמת רב רודערמאן מסכים ומשכנע מדבריו. (אגב. רב רודערמאן גם אמר למו”ר שראה איזה זריז היה רבי אהרן, שלפעמים דברו בלימוד על שלש לפנות בוקר, ובשש בבוקר רבי אהרן היה קם כבר ויוצא לדרכו)

יא] ומעין הנ”ל מו”ר אמר לי שאצל רבי אהרן לא היה כזה דבר להניח קושיא בלי תירץ, ותמיד אימץ כחו לחשוב תירץ, ולפחות לתת עצה (עצה גיגעבאן) על קושיא, אבל להרים ידים שאין תירוץ לא היה רבי אהרן מוכן לעשות.

יב] בשעת מסירת השיעור היה רבי אהרן כאש בוער, ולא אהב שיפסיקו אותו באמצע עם קושיותח, ולפעמים מהריתחא דאורייתא היה רבי אהרן מגיב עם דברים חריפים, אבל כשרבי ניסן וואקסמאן זצ”ל רבה של לייקוואד היה מגיע לשיעור ושאל באמצע, אמר מו”ר שהיה אפשר לראות בחוש האיפוק של רבי אהרן לכבודו של רב העיר, והיה מתאפק ורק אמר אני לא מבין מה שאתה רוצה וכו’

יג] לאיזה תקופה התקיימו אסיפה של בוגרי תלמידי קלעצק וליקוואד, וכשהיה בקווינס מו”ר היה משתתף לראות את רבו הגדול. ואמר לי שפעם אחת דרש שם רבי שמואל סלאנציע מחשובי רבני הבראנקס נ”י ובעמ”ס חזון שמואל ואמר (דרך צחות) שהיה מחלוקת בין רבי איסר זלמן מלצר זצ”ל ובין חתנו רבי אהרן אודות הישיבה בקלעצק, שרבי איסר זלמן אמר אמר שהישבה מזכיר לו מישיבת וואלאזין ואילו רבי אהרן אמר שהישבה מזכיר לו מסלאבאדקה.

יד] אלול אחד כשמו”ר היה כבר בקווינס, הרגיש שחסר ה”רוח” של אלול והוא לא מרגיש אלול בקווינס והחליט לנסוע ללייקוואד להיות במחיצת רבו רבי אהרן להרגיש אלול, ותכנן להשאר שם עד הלילה והגיע בזמן תפילת מנחה בישיבה, והתפלל מו”ר ביחד עם רבי אהרן, ואחר מנחה כבר יצא מו”ר לדרכו בחזרה לקווינס ואמר שמנחה אחת עם רבי אהרן כבר מספיק להרגיש אלול ולא צריך להישאר יותר

i .רבי אהרן גם החזיק מו”ר כ”קרוב” מאחר שאמו של רבי אהרן היתה מעירת ראזאווע וגם אביו של מו”ר היה משם, והרבה ממשפחות העיר התחתנו חד עם השני לכן מן הסתם היו קרובים

ii מו”ר גם מביא בספריו המרובים דברים ששמע מרבי אהרן ע’ בקונטרוס שש אנכי על אמרתך הנדפס בסוף ספר שומר הפתח על יו”ד פרשת כי תשא, וע”ע בספרו באר שרים (סימן יט). ובספרו שומר מצוה (סימן ב) יש כמה הערות ע”ס שו”ת משנת רבי אהרן

iii .ע’ בשו”ת משיב דבר חלק ב סימן קד ד”ה מש”כ בענין הזה, והביא שהסימן שראה הגר”א שלא מסכמים שלקחו לבית האסורים בעת המחלוקת הנוראה בווילנא ל”ע

iv .’שאלתי למו”ר מאין ידע רבי אהרן פרטים מחיי המהרי”ל דיסקין שכמובן הוא לא הכיר אותו אישי וכו’ וענה לי שהוא לא ידוע אבל הדגיש לי כמו שכתבתי באות א’ שאצל רבי אהרן לא היה סתם סיפורים כל מה שסיפר היה בדייקנות ובירור הפרטים וכו’.

v .ואמר מו”ר שיש להזכיר לשבח העסקן הנודע ר’ בונים, שרבי אהרן דיבר למעלה מחצי שעה באידיש, וכשגמר דבריו תירגם ר’ בונים כל הדרשה עם כל הפרטים לאנגלית לאלו שלא מבינים אידיש.

vi .דבר זה מצאתי מובא גם בשם אחרים אבל חשוב לדעת שגם רבי אהרן סבר כן.

vii.’וכשנפטר רבי אהרן, ביקשו ההסתדרות הרבנים ממו”ר להספידו, ואמר לי שהעיקר שהדגיש אז היה השמחה של רבי אהרן בשעת לימודו והאיך היה נראה כאיש אחר לגמרי בשיעורו וכו’.

ח ואמר לי מו”ר שהיה קשה להבין את עומק כוונתו בשעה שמסר השיעור ועד שחזרו השיעור לא ירדו לעומק כוונתו וכו’ מלבד מהרב משה אייזמאן זצ”ל שהיה היחיד שתפס דבריו בשעת מסירת השיעור שעד כדי כך יכול להקשות קושיא אחר קושיא בשעת השיעור. ואמר מו”ר שרבי משה היה עילוי ורבי אהרן היה לו “נחת גדול” ממנו.

image_pdfimage_print
Print Friendly, PDF & Email

30 thoughts on “Memories of Harav Shmryahu Shulman zt’l About Rav Ahron Kotler Zt”l

  1. “מלבד מהרב משה אייזמאן זצ”ל שהיה היחיד שתפס
    “דבריו בשעת מסירת השיעור

    לאיזה רב משה אייזמאן אתה מתכוון? זה שהיה משגיח בנר ישראל והיה תלמיד הגר”א קוטלר ז”ל עודנו בחיים ב”ה.

    1. הרב משה אייזמאן זצ”ל היה תלמיד של רבי אהרן עוד בקלעצק ושוב אחרי המלחמה גם בלייקוואד. כיהן כראש ישיבה בווינלאנד נ. דז. ועלה ארצה בסוף ימיו. השאיר אחריו משפחה גדולה בלייקוואד, לא ידוע לי אם הוא קרוב משפחה להמשגיח בנר ישראל

  2. R’ Willner-
    Thank you for writing this. I suggest that you have it edited before submitting it to be printed (e.g., in Hamaor). For example, I don’t think that “Rav Aharon held of the Maharil Diskin” should be translated as ואמר רבי אהרן רואים עד כמה הגר”ח אחז מרבי יהושע ליב שאמר עליו, לא רחוק מהרשב”א.
    Other than the grammatical errors, these stories were inspiring and enjoyable. I hope that you will share more of your recollections with us.

    1. Thank You. Your absolutely correct about the editing, there were time constraints wanting to have up for the sheloshim. Yes Iy’h I do plan on publishing more recollections in the near future.

  3. I knew Rabbi Shulman ztz”l slightly from Kew Gardens Hills. My father asked him to write my bar mitzva droshoh, and that was some droshoh. Unfortunately I do not remember much of it, but it was pages upon pages.
    A number of years after that, when I mentioned to him that I was learning in Lakewood, he told me that he had learned in Lakewood for 6 months. He left it at that, so I had assumed he had only “passed through”. It must have been in his humility he felt no reason to impress me with his relationship with R’ Aron.

  4. About birkas kohanim, Making of a Godol claims that the fires were not a sign from Heaven, rather, they were set by local residents upset about the innovation. The idea was dropped because it was understood that those people would not let it happen anyway.

  5. Regarding the rabbanus of Lodz. The Rambam paskens that for a son to inherit his father’s position he’s qualified even if he’s on a much lower level. As long as several conditions are met. This is a surprising story about R Chaim. Does anyone have any additional information about the story from other sources?

  6. the Raqmbam does not say so about rabanut
    See the two teshuvut in shut chatam Sofer about different positions of rabbanim wrt serara

  7. R. S. Shulman died the same week as R.S. Fisher, and the Rabbi of my shul acknowledged the death of both men, but he referred to the former as “R. Shmerel Shulman”, and spoke of him as a Balleboss, not a Rabbi. I wondered about that. It struck me as disrespectful, though he was certainly not trying to be, and perhaps he was correct. Clearly he was a practicing Rabbi, at least for part of his life. R. Willner, was it accurate to speak of him as a Balleboss, and did he in fact go by the name Shmerel?

    1. A friend of mine’s father z”l, was good friends with R’ Shulman. My friend told me, that his father always referred to him as “Shmerel”. So I don’t think that it was meant as derogatory, just as a nickname from the “good old days”.

    2. After leaving the Rabbinate R Shulman was a stock broker for many years, his close friend the known Ilyui Rav Chaim Zimmerman zt’l was a frequent client of his and in the office they would speak in learning across Shas. In previous post I wrote some recollections of R Shulman about Rav Chaim. While being a stock broker he continued to publish Seforim and deliver Shiurim Queens. He did go by the name Shmerel.

      1. The story was that RCZ would sit in the office with R’ Shmerel (which is not derogatory in any way) playing chess, learning, and so on. Once in a while they’d be disturbed by someone who had the temerity to call and actually ask about a stock trade , but the learning was always the main endeavor.

    3. I would like to add what I heard directly from Rav Peretz Steinberg of Kew Gardens Hills. R Steinberg was once sitting next to Rav Moshe Feinstein Zt’l when a man walked in and asked Rav Moshe is it permissible to sell stocks for a living or it is some form of gambling which can be classified as “not from the “Yishuv Haolam” (as gambling is). Rav Moshe responded that he knows someone Rabbi Shmryahu Shulman who is a stock broker, must be your allowed to! After the man left, R’ Steinberg quipped to Rav Moshe perhaps you can’t bring a proof from Rabbi Shulman, as the question was can a person be a stock broker “for a living” whereas Rabbi Shulman’s life is learning Torah, just as a means of putting bread on his table he deals in stock! Rav Moshe smiled and enjoyed what R Steinberg remarked.

  8. Someone once told Rabbi Shulman about what is said on the Maharil Diskin that he would look at a building and could instantly calculate how many bricks were on it.
    He responded, “Of course, its a pasuk, וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא ועמו ארבע מאות איש”

    1. Rabbi Shulman was the youngest member of the organization Agudas Harabanim, and while many of the elder members passed away in the 1970’s and 80’s, Rabbi Shulman was the sole surviving member till his petirah in Nov 2021.

      1. Right, I see. I think it still exists, but it may only be on paper with a couple of members and it’s not really active.

  9. Not sure if Agudas Harabonim maintained such accurate membership lists… Rabbi Aryeh Ralbag has been a member since the 80s or 90s and there are probably others. Maybe the article meant the last member from its heydays.

  10. Just thinking that not all these stories are examples of precise recounting…. Rav Aaron surely didn’t repeat עד מפי עד back to the ש״ך! He was quoting the story of the esrog from שו״ת שבות יעקב where the whole account is given. )36( This story is a tribute to the Rosh Yeshiva’s bekius in teshuvos seforim, not accurate storytelling. The Shevus Yaakov was a grandson-in-law of Rav Shimon Shapira the rov whose forgiveness was sought by the Shach.

  11. Also worth mentioning Rav Shmerel’s father. I met him and he seemed a distinguished rabbi, i think he was for many years in Washington d c
    Rav Shmerel sponsored reprinting important seforim through Otzar Haseforim (Jack Goldman zatzal). He did so humbly without taking credit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *